Free cookie consent management tool by TermsFeed Policy Generator

Viken Skog, Viken Logistikk og Trekk Tømmer vil teste elektrisk tømmerbil

Hvis alt går etter planen, kan Trekk Tømmer ha Norges første helelektriske tømmerbil til neste år. – Vi har veldig lyst til å teste, og vi har stor tro på at det vil fungere der vi har kort kjørevei mellom velteplass og tømmermottak, sier Ørnulf Warberg, daglig leder i Trekk Tømmer.


Elektrisk lastebil fra Volvo

VOLVO MED 666 HESTEKREFTER: De tyngste av Volvos elektriske lastebiler veier cirka to tonn mer enn tilsvarende dieselutgaver. Trekker man fra full dieseltank, som utgjør cirka 700–800 kilo, blir den elektriske versjonen i overkant av ett tonn tyngre. Ellers er de to utgavene nesten helt like, men lydnivået er en vesentlig forskjell. Det er nemlig betydelig mindre støy når man kjører denne elektriske lastebilen. Foto: Magne Flakk, Volvo Norge

Av Bjørn H. Pettersen

Elektriske biler er blitt en selvfølge i trafikken, og det samme gjelder elektriske utgaver av mindre nyttekjøretøy. Nå står de større kjøretøyene for tur, og Volvo er blant dem som er i førersetet innen utviklingen av de tyngste lastebilene med batteri. Og vi snakker om helelektriske utgaver.

– Perioden med pilotkjøretøy er over for vår del. Nå er det serieproduksjon av elektriske lastebiler som gjelder, og vi kan levere en tømmerbil med en tillatt totalvekt på 52 tonn i løpet av to−tre måneder. 60 tonn ligger litt frem i tid, og per i dag vet vi ikke når vi kan levere den størrelsen, sier Magne Flakk, produktsjef hos Volvo Norge.

Han har selv testet Volvos elektriske utgaver, blant dem FH og FM, på lengre strekninger i Norge. Rekkevidden er cirka 300 kilometer, opplyser han.

I midten av august presenterte Flakk og Volvo-selger Mats Nyork Persson elektriske lastebiler for Trekk Tømmer, Viken Skog og Viken Logistikk. Med på møtet var også Ola Reinskou Granerud fra ladeselskapet Mer, som er eid av Statkraft.

MØTTES HOS VIKEN SKOG: Fra venstre: Nils Topstad (tømmerbileier og sjåfør), Ørnulf Warberg (daglig leder i Trekk Tømmer), Ole Kjetil Eidal (tømmerbileier og sjåfør), Silje Helene Waagaard (biolog og bærekraftsansvarlig i Viken Skog), Mats Nyork Persson (Volvo Norge), Magne Flakk (Volvo Norge) og Ola Reinskou Granerud (Mer). (PS. Else Marie Maurseth, daglig leder i Viken Logistikk, Ellef Grimsrud, salgsleder i Viken Skog, og Tor Henrik Kristiansen, daglig leder i Viken Skog, deltok også på møtet, men var ikke til stede da bildet ble tatt, som det heter.) Foto: Bjørn H. Pettersen, Viken Skog

Må nøye seg med mindre last

60 tonn er maksvekt på norske veier. Når tømmerbilen kjører med fullt lass, veier bil og last nettopp det, i hvert fall i de fleste tilfellene. Det er mest lønnsomt å fylle maksimalt med last, fordi det blir færre lass, lavere forbruk av diesel, mindre veislitasje og mindre utslipp.

– Det er litt synd at Volvo foreløpig ikke kan tilby en elektrisk tømmerbil med en maks vogntogvekt på 60 tonn. En slik tømmerbil kan ta opptil 40 kubikkmeter med tømmer, men med maksvekt på 52 tonn må vi nøye oss med å frakte 31–32 kubikkmeter av gangen. Likevel har vi lyst til å teste en slik utgave, og vi regner det som helt sikkert at Volvo vil øke maks vogntogvekt til 60 tonn etter hvert. Grensen på 52 tonn er satt av forsiktighetsgrunner. Teknisk er det ikke noe i veien for å kjøre med 60 tonn totalvekt, sier Ørnulf Warberg i Trekk Tømmer.

Han legger til at han har fått inntrykk av at Volvo per i dag er den europeiske lastebilprodusenten som har kommet lengst med tanke på produksjon av elektriske lastebiler og vogntog.

– Volvos konkurrenter har i hvert fall ikke vært like raske med å komme på banen og tilby oss en elektrisk tømmerbil. Folkene hos Volvo Norge sier at de kan skaffe oss en slik bil ganske kjapt, men vi må ha et par andre ting på plass først. Da snakker jeg selvfølgelig om muligheten til å lade bilen, og vi trenger minst én hurtigladestasjon nær Lierstranda og en hjemmeladestasjon før vi kan sette i gang med den første elektriske tømmerbilen, forteller Warberg.

Dobbel pris av diesel-lastebil

Nå skal Volvo gi et tilbud til Trekk Tømmer, som i første omgang vil kjøpe én elektrisk tømmerbil. Prisen ligger om lag på det dobbelte av en tilsvarende dieselversjon, men det skremmer ikke Ørnulf Warberg.

− Det finnes støtteordninger vi kan søke på, blant annet gir Enova støtte til kjøp av elektrisk lastebil og lader. I tillegg håper vi at skognæringen kan bidra, for eksempel at industrien i startfasen gir en høyere tariff for tømmer levert med elektrisk tømmerbil. Industrien må på sikt legge opp til ladestasjonen ved sine tømmermottak, som på Soknabruket, Numedalbruket, Borregaard og Bergene Holm på Haslestad og i Larvik, sier Warberg.

Det første må bli å få opp en ladestasjon på Lierstranda, sier han.

− Forutsetningen for at vi i Trekk Tømmer i det hele tatt kan komme i gang med elektriske tømmerbiler, er at vi får lademulighet. Da snakker jeg om en ladestasjon med god kapasitet, det vil si en hurtiglader som minimum kan gi 350 kilowatt. Og denne må være forbeholdt tømmerbilen vi starter opp med, understreker han.

Per i dag er det for øvrig mye billigere å lade opp en elektrisk lastebil enn å fylle tanken med diesel. Det bør også være med i regnestykket når man går til anskaffelse av en elektrisk tømmerbil.

Viken Skog vil bidra

Ole Kjetil Eidal, bileier og sjåfør i Trekk Tømmer, ønsker både å kjøpe og kjøre en elektrisk tømmerbil fra Volvo.

− Dette er noe jeg har veldig lyst til å teste, men som Ørnulf sier, så er lademuligheten viktig. Om en hurtiglader kan være på plass på Lierstranda til påske, er det bra timing med tanke på kjøp av elektrisk tømmerbil for min del. I tillegg må jeg skaffe en AC-lader hjemme, men det har jeg forstått er en mindre investering, sier Eidal.

Støyreduksjon er blant fordelene med en elektrisk bil, og det samme gjelder for tyngre kjøretøy. En annen er at det ikke er utslipp fra avgassrør. Både Norge og EU har satt seg omfangsrike mål for å redusere utslippene fra transportsektoren. Volvo opplyser på sine nettsider at de tror 50 prosent av lastebilene solgt i Europa er elektriske innen 2030.

VOLVO FH ELECTRIC: Demoutgave lades på Fossbergom i Lom kommune. Foto: Magne Flakk, Volvo Norge

Tor Henrik Kristiansen, daglig leder i Viken Skog, applauderer initiativet fra Trekk Tømmer om at de vil teste elektrisk tømmerbil allerede til neste år.

− Elektriske lastebiler og vogntog kommer uansett om man vil eller ikke. Alle jobber i dag med miljø, klima og bærekraft i fokus, og dette vil være et viktig tiltak for Viken Skog og skognæringen å være med på, blant annet ved å tilrettelegge og bygge nødvendig infrastruktur som ladestasjoner på industritomtene. Jeg er glad for at Trekk Tømmer her viser handlingskraft ved å skaffe sin første og det som kanskje blir Norges første elektriske tømmerbil. Viken Skog og Viken Logistikk skal bidra med det vi kan for å legge til rette for utslippsfrie kjøretøy. Det er også i vår interesse som et skogsamvirke som arbeider for en verdikjede i verdensklasse, sier Tor Henrik Kristiansen.

Fakta:

  • Flere av produsentene av de tyngste lastebilene utvikler elektriske utgaver, blant andre svenske Volvo og Scania, tyske Mercedes-Benz og MAN og nederlandske DAF og VDL (sistnevnte sammen). I USA utvikler og tester Tesla sin lastebil, Tesla Semi. Den har norske bedrifter som Posten Bring, Tine og ASKO bestilt, men ennå ikke fått.
  • Volvo er per i dag den produsenten som ser ut til å ha raskest leveringstid på elektriske lastebiler, riktignok med maksvekt på 52 tonn.
  • Trekk Tømmer er Norges største transportsentral for tømmertransport. Selskapet er eid av cirka 40 transportører spredt over Østlandet, med hovedvekt i gamle Oppland fylke, Viken fylke og Vestfold og Telemark. Antall vogntog er cirka 65, og transportkapasiteten er på totalt cirka 1,8 millioner kubikkmeter. Kundene er i hovedsak Viken Skog og SB Skog, samt AT Skog, Nortømmer og noen sporadiske kunder.
  • Viken Logistikk er et logistikkselskap etablert i 2016. Selskapet er eid av Viken Skog (51 %), Trekk Tømmer AS (25 %), AØV – Akershus og Østfold Virkestransport AS (15 %), Nyhus Transport AS (5 %) og fire mindre aksjonærer.