Av Egil Granum
Tommy Rustad balanserer den 24 meter lange tømmerbilen sin mellom brøytekanter og parkerte biler på vei gjennom et trafikkert boligfelt i Nittedal. Presisjon og kontroll bak rattet er en nødvendighet, der det noen steder bare er noen få centimeters klaring på hver side av tømmerbilen:
– Du må ha tunga rett i munnen og kjøre med en viss grad av puls og adrenalin for å ha fokus. Sånn sett er det egenskaper jeg har tatt med meg fra racerbilen, sier Tommy som mesterlig snirkler seg gjennom boligfeltet.
Dette er en helt vanlig dag for den pensjonerte bilsportføreren. Han skal hente 300 kubikkmeter med sagtømmer, ikke langt fra Nittedal stasjon. Det skal transporteres rundt fem mil til RingAlm. Rustad liker å starte tidlig på morgenkvisten og leverer stafettpinnen videre til sine to ansatte i firmaet Tra-Tek litt ut på formiddagen. På kvelden vil de ha kjørt til sammen seks turer med tømmer til sagbruket ved Gardermoen.
VARIERTE ARBEIDSOPPGAVER: Det går unna når Tommy sitter i hytta si og laster bilen full fra tømmervelta. På denne jobben er det viktig at han ikke lager topp på lasten, for tømmerbilen må snike seg under en lav undergang lenger ned i bygda. Foto: Egil Granum, Viken Skog
Slekt skal følge slekters gang
Det er ikke tilfeldig at Tommy Rustad driver med tømmer. Han har lange røtter tilbake på farssiden der tømmertransporten har vært hovedinntekten til familien:
– Jeg er født og oppvokst med tømmertransport. Både min far og min farfar kjørte tømmerbil. Og oldefar drev med tømmerfløting på begynnelsen av 1900-tallet. Han var også skogbruksbestyrer hos familien Fearnley på Råsjøen i Romeriksåsene. Så det er lange tradisjoner med tømmer i slekta, sier Tommy.
GAMLEDAGER: Her jobber farfar Kåre Rustad og far Ola Rustad på med lasting og lossing av tømmer. Bildene er fra rundt 1965. Foto: Privat
Bilsportegenden
Den meritterte racerbilføreren har kombinert tømmerkjøring og bilsport i flere år, men for tre år siden la han den profesjonelle kjøredressen sin på hylla for godt og har siden jobbet for fullt i firmaet. Men motorsport blir han nok aldri helt ferdig med. For datteren hans Isabel Rustad (16) har nå overtatt som familiens fartskjører. Hun vil gå i farens fotspor og håper en dag å kunne leve av motorsporten.
HØR PODKAST: Hør et lengre intervju med Tommy Rustad og Viken Logistikk i siste episode av Skog & Flisespikkeri.
Karrieren begynte med gokart i 1984. Siden den gang har han tilbakelagt 562 billøp i forskjellige grener innen bilsport. Rustad har vunnet 124 av dem, innkassert 20 mesterskapstitler. Han er to ganger kåret til årets bilsportutøver i Norge, han har fått Norsk bilsports gullratt for sine prestasjoner og Norsk motorklubbs førermerke i gull. Nærmere legendestatus i bilsportsmiljøet er det vanskelig å komme.
Det er ikke bare tømmer han har lært mye av sin far, Ola Rustad. Mye av interessen for bilkjøring har han nok også arvet fra han, ettersom han også er en profil i det norske bilsportmiljøet:
– Interessen min for biler har alltid vært der. Jeg likte å leke med biler da jeg var bitteliten og sleit fort ut min første tråbil. Og jeg er en praktiker og liker å skru. Det må man være når man driver med motorsport, forteller Tommy mens han stødig kjører den fullastede og 60 tonn tunge tømmerbilen forbi Høldippeldammen i Nittedal.
LEGENDE: Tommy Rustad er en legende i det norske bilsportsmiljøet. Foto: HTB Racing
Tv-personlighet
Mange fikk nok med seg at Tommy i vinter deltok på Mesternes Mester. Han er den første fra bilsportsmiljøet som har blitt invitert til å delta i den populære programserien på NRK:
– Jeg er stolt over ha representert bilsportsmiljøet. Det gikk ikke så veldig bra sportslig sett, i og med at jeg ble første deltager som måtte forlate konkurransen, men jeg hadde noen strålende uker sammen med de andre deltakerne! Vi ble virkelig sammensveiset gruppe og vi har fortsatt kontakt med hverandre jevnlig, sier Rustad.
MESTERNES MESTER: Tommy hadde en flott opplevelse i MM, selv om han var den første som måtte forlate konkurransen: – Jeg kjente ingen av dem noe godt fra før, men vi fikk raskt et flott samhold. Jeg har i dag forsatt kontakt med alle deltakerne. FOTO: Stian Foss, Nordisk Film/NRK
Men han var på skjermen lenge før Mesternes Mester. Rustad var fast sjåfør og makker med programleder Jan Erik Larssen i sju år på begynnelsen av 2000-tallet i bilmagasinet Autofil på NRK. De gikk etter hvert over til TV 2 og lagde en rekke sesonger med bilmagasinet Broom.
SE VIDEO: Bli med Tommy Rustad en dag på jobb. Video: Egil Granum, Viken Skog
Utfordringer hver dag
Det dukker ofte opp utfordringer på veien når man kjører tømmerbil. Det kan være glatt og smalt, lave underganger, unger som leker i veien og veier som ikke tåler fulle last på bilen. Noen ganger møter han også på fysiske hindringer:
– Det har skjedd at jeg har måttet ringe på dører for å be folk pent om å flytte bilen sin. De tenker ikke på at det kommer en 24 meter lang tømmerbil forbi huset som krever plass, ler Rusta.
Vel fremme på RingAlm leverer Tommy fraktbrevet sitt og tømmeret blir losset av og lagt på et samlebånd der hver enkelt stokk blir målt og kvaliteten blir vurdert.
Så bærer det tilbake til Nittedal for å hente et nytt lass med tømmer:
– Hjula må gå hele dagen for å få inn nok penger til driften av firmaet. Og industrien trenger tømmer hver dag hele året, så her er det bare å stå på, sier Rustad og setter seg i bilen og svinger fornøyd ut igjen på E6, sørover mot Nittedal.
STOLT TØMMERBILEIER: Tommy Rustad har sitt eget foretak. I Tra-Tek har han to ansatte og de kjører for transportsentralen Trekk Tømmer. Bildet er fra lossing av tømmer hos RingAlm. Foto: Bjørn H. Pettersen, Viken Skog