Free cookie consent management tool by TermsFeed Policy Generator

Tømmerkjørere i tre generasjoner

Kaugerud Transport ble etablert i Eggedal i 1937. Året etter ble Torolf Kaugerud født. 86-åringen har for lengst sluppet til sønnen Thormod (59) og barnebarnet Mats (32). Oldebarnet Oliver (4) må riktignok vente noen år til før han kan kjøre tømmerbil.


Kaugerud Transport, Oliver, Mats, Thormod og Torolf

FIRE GENERASJONER: Mats Kaugerud (32), Thormod Kaugerud (59) og Torolf Kaugerud (86) har kjørt noen tømmerlass i Sigdal. Spesielt Torolf har opplevd de enorme endringene som har vært når det kommer til tømmerbilene og deres lastekapasitet, motorytelse, kjørekomfort og så videre. Om Oliver (4) vil kjøre tømmerbil når han blir stor, får tiden vise. Foto: Bjørn H. Pettersen, Viken Skog

Av Bjørn H. Pettersen

I mellomkrigstiden var det verken mange veier, mange kjøretøy eller mange sjåfører her til lands. Det gikk for det meste i hest og kjerre på veier beregnet for nettopp hest og kjerre.

Thormod Kaugerud, det vil si den eldre, var blant de få som på den tiden skaffet seg et motorisert kjøretøy, og han var blant de ytterst få med en slik doning i Eggedal. Han kjøpte seg en ny Chevrolet med lasteplan i 1937, og dermed startet den snart 90 år lange historien til Kaugerud Transport.

– Chevroleten hadde en 74-hesters motor, så det var ikke store tømmerlasset den kunne ta. I starten gikk det mest i å kjøre ut ved til folk, men den ble brukt til mye annet også, inkludert litt tømmerkjøring om vinteren, forteller Torolf Kaugerud (86).

Lastebilen ble dessverre konfiskert av tyskerne på slutten av andre verdenskrig, og den ble sprengt i forbindelse med at tyskerne rømte landet. Men historien om en Chevy lastebil fra 1937 fikk en lykkelig slutt mange tiår senere.

DEN GANG DA: Et foto med Torolf som liten gutt på panseret til Kaugerud Transports aller første lastebil. Bildet er tatt i 1939 eller 1940.

Den skal tidlig krøkes …

Den eldste sønnen til Mats, Oliver på 4 år, har fått seg sin egen tømmerbil. Den er riktignok av typen batteridrevet lekebil – perfekt størrelse for en fireåring å kjøre rundt i på verkstedgulvet i firmaets nyoppførte næringsbygg i Nedre Eggedal. Bakpå den lille tømmerbilens hytte står det: «Jeg skal tidlig krøkes».

– Akkurat nå er han veldig opptatt av å rygge med hengeren. Han har tydeligvis fått med seg at det er noe det er viktig å få dreis på tidlig, og han er faktisk allerede blitt ganske flink til det, konstaterer Therese Anette Fossan, Olivers mor og Mats sin samboer.

LITEN TØMMERBIL: Tilhengeren var hjemme da Oliver kjørte rundt med sin egen tømmerbil inne i og utenfor det nye verkstedet til Kaugerud Transport i Nedre Eggedal. Nederst til høyre får Olivers lillebror, ni måneder gamle Oskar, sitte bakpå.

Det er langt fra utenkelig at Oliver følger i forfedrenes fotspor når det gjelder tømmerkjøring. I så fall blir han den femte i Kaugerud-generasjonen.

– Men det skal han naturligvis få bestemme selv, understreker Mats.

FJERDE GENERASJON: Mats Kaugerud kjører en god del tømmer, men jobber også mye med andre oppdrag, særlig brønnboring.

En litt vel ung sjåfør

Tidlig krøking ble det også på Torolf. Da han var 12 år, ble han nesten stoppet av lensmannen mens han satt bak rattet på den andre lastebilen i Kaugerud Transports eie. Torolf kjørte et gruslass. Bakpå lasset satt onkelen hans, som hadde sluppet Torolf til ratt, gir og pedaler.

– Det var en svært varm sommerdag, og onkel hadde blitt ordentlig god og varm etter at vi hadde skuffet grus på lasteplanet for hånd. Han visste at jeg kunne kjøre lastebilen. Som om det var helt hverdagslig ba han meg om å kjøre, fordi han ville sitte på planet og kjøle seg ned. Jeg var selvfølgelig ikke sen å be. På veien kjørte vi forbi lensmannen, som så temmelig forfjamset ut. Da vi hadde kjørt forbi ham, ropte onkelen til meg at jeg måtte rygge tilbake fordi han ville snakke med lensmannen om noe. Jeg gjorde som han ba om, og rettet ryggen så rak jeg klarte for å se så høy ut som mulig. Lensmannen spurte meg om jeg ikke var litt for ung til å kjøre bil, hvorpå onkel forsikret lensmannen om at jeg hadde det som trengtes for å være sjåfør. Onkel fikk svar på det han ønsket av lensmannen, og jeg kjørte videre uten noe påbud fra lovens lange arm, forteller Torolf om hendelsen i 1950.

LASTEBIL NUMMER TO: Etter krigen gikk Torolfs far til innkjøp av en ny lastebil, en Volvo. Her er Torolf avbildet foran lastebilen som han noen år senere kjørte, selv om han var litt vel ung til å gjøre det.

– Det var andre tider den gang, og jeg går sterkt ut fra at det er foreldet nå, legger han til med et smil.

Da han tok førerkortet som 18-åring, var det for øvrig den samme lensmannen som sto for den offisielle godkjenningen. «Jeg kjenner deg igjen, og dette skulle du vel strengt tatt ikke fått i dag», sa lensmannen, som likevel overrakte Torolf førerkortet.

HAR KJØRT TØMMERBIL I EN MANNSALDER: Torolf Kaugerud har fått mange opplevelser og mange historier fra livet som tømmerbilsjåfør. Førerkortet fikk han i 1955, men han tjuvstartet litt før det.

Femte største hyttekommune

Etter militærtjenesten på slutten av 1950-tallet dro Torolf hjem for å overta firmaet etter sin far, som hadde bestemt seg for å drive med noe helt annet etter en ulykke.

– Far startet for fullt med tømmerkjøring etter krigen. Han hadde også snøbrøytingen fra Eggedal og ned til Sandsbråtan ved Prestfoss. Jeg bidro med kjøring fra jeg fikk førerkortet, og etter militæret tok jeg over fars Volvo Viking, en 1954-modell. Etter det gikk det slag i slag, og virksomheten til firmaet har vært i stadig utvikling siden da, forteller Torolf.

Sigdal er i dag Norges femte største hyttekommune (etter Ringsaker, Trysil, Hol og Vinje). Kaugerud Transport er blant dem som har hatt mye arbeid i forbindelse med både oppføringen av hyttene og etter at hyttene er ferdige.

I FAVORITTSETET: Torolf, Thormod, Mats og Oliver liker godt å sitte i førersetet i en tømmerbil.

Har mange bein å stå på

I en alder av 86 år har Torolf Kaugerud trappet helt ned på tømmerkjøringen, men inntil nylig kjørte han tømmerbil ved behov. Han har de nødvendige sertifikatene og kursene i orden ennå, og han har ikke pensjonert seg.

For Torolfs del består jobben i dag for det meste i å kjøre såkalte krokbiler som brukes til å flytte containere i hytteområdene. Han tar med seg fulle containere og bytter dem ut med tomme.

Ellers har Kaugerud Transport mye tippkjøring, som blant annet innebærer å kjøre pukk og grus til hytteveier fra firmaets eget grustak i Eggedal. De har også kranbiler som brukes til oppføring av hytter og legging av torvtak på hytter, i tillegg til andre oppdrag. De har også hjullastere, gravemaskiner og traktorer.

Mats Kaugerud driver dessuten Kaugerud Brønnboring, der hovedgeskjeften er å bore etter vann til hytter i Sigdal.

– Hyttebyggingen har bidratt til mange ulike oppdrag for oss og mange andre her i Sigdal. At vi har mange bein å stå på er viktig, særlig i en kommune som Sigdal der man må drive med litt av hvert for å få hjulene til å gå rundt rent økonomisk, konstaterer Thormod.

HAR KJØRT TØMMER SIDEN 1980-TALLET: Thormod tok over som daglig leder i Kaugerud Transport i 2007.

Splitter nytt verksted

Med 12 ansatte har Kaugerud Transport blitt en betydelig aktør innen transport og anleggsarbeid i Sigdal. De tre tømmerbilene henter hovedsakelig tømmer fra de rike skogområdene i kommunen. Mye fraktes til nærliggende tømmermottak, som Moelvens sagbruk på Sokna og på Flesberg og bokpapirfabrikken Hellefoss i Hokksund.

Med så mange varierte oppdrag i løpet av året er firmaet nødt til å ha en solid maskinpark. Og med en såpass omfangsrik maskinpark er det behov for et verksted. De har et rett ved Torolfs hjem i Eggedal, men det vokste de rett og slett ut av.

– Vi har lenge trengt større plass. Da vi fikk mulighet til å bygge på industriområdet Stubberudmoen i Nedre Eggedal, bestemte vi oss for å få et helt nytt verksted. Det sto klart nå før påske i år, og det har virkelig vært bra å få det på plass. Nå kan all skruing skje innendørs, noe som er spesielt bra om vinteren, fastslår Thormod

Bygningen er på 1.350 kvadratmeter, og rommer verksted, lager, kontorer, kjøkken, toalett og dusj.

HÅNDAVTRYKK I BETONGEN: Oliver viser stolt frem sitt eget håndavtrykk i betongen under en vask i det nye verkstedbygget i Nedre Eggedal. Deretter er det håndavtrykkene til Mats, Thormod og Torolf.

En Chevy fra 1937

Torolf har noen bilder av seg selv ved farens lastebiler, naturlig nok ettersom det var farens arbeidsplass, slik det også ble for hans etterfølgere. Chevroleten fra 1937 ble bare i firmaet i åtte år før den ble konfiskert av tyskerne. Minnet om den spesielle bilen med det karakteristiske, «gammeldagse» og amerikanske utseendet har levd i Torolf gjennom hele livet

– Jeg har tenkt mye på den bilen og at den bare ble tatt fra oss. For rundt 20 år siden oppdaget jeg tilfeldig at det var en maken lastebil til salgs på Vestlandet, og da bestemte jeg meg. Den ville jeg kjøpe, forteller Torolf Kaugerud.

Kort tid senere hadde han en Chevy lastebil fra 1937 i garasjen. Den var prikk lik den Torolfs far eide.

– Denne er fortsatt i bruk, men riktignok bare til kjøring for moro skyld på spesielle dager i året – som på Bygdedagen, som i år finner sted søndag 11. august. Jeg holder på å fikse noe i motoren, men det er ikke større greiene enn at det ordner jeg fort, sier Torolf med et smil mens han kikker på veteranlastebilen.

TOROLF OG CHEVYEN: Torolf var i gang med å gi lastebilens motor en aldri så liten overhaling da dette bildet ble tatt.