Free cookie consent management tool by TermsFeed Policy Generator

Tillater tyngre vogntog på flere veier

Fra november åpnes det for at tømmervogntog og andre tyngre kjøretøy kan ha en totalvekt på 60 tonn.


Tømmerbil, Østfold

MULIG MED MER LAST: Lasting av tømmerbil i Østfold. Illustrasjonsfoto: Bjørn H. Pettersen, Viken Skog

Statens vegvesen forslag om å åpne for den nye bruksklassen T8/60 er nå endret i forskriften om bruk av kjøretøy. Det innebærer at vogntog med akseltrykk 8 tonn, totalvekt på 60 tonn og en makslengde på 24 meter kan kjøre på veier som i dag er i bruksklassen T8/50 (akseltrykk 8 tonn og totalvekt 50 tonn).

Dette skjer ved å øke antall aksler eller å øke kjøretøyets lengde.

Innføring av en ny veiklasse vil gjelde for både tømmertransport, modulvogntog og 24-metersvogntog, skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding.  

– Vi gjør det nå mulig å åpne opp flere veier for de tyngste kjøretøyene, som tømmervogntog, modulvogntog og 24-metersvogntog. Dette er i tråd med initiativ fra transportnæringen og betyr økt effektivisering både i skogbruket og i transportnæringen. Høyere tillatt totalvekt på vogntogene vil også kunne gi færre tunge kjøretøy på veiene. Det er bra for trafikksikkerheten, uttaler samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i pressemeldingen.

Forutsetningen er at veieier ønsker å oppgradere fra bruksklasse T8/50 til bruksklasse T8/60. Det vil altså være opp til den enkelte veieieren, særlig fylkeskommunene og kommunene, å bestemme hvordan de ulike veistrekningene skal klassifiseres.

Endringene vil tre i kraft når høstens veilister er klare i begynnelsen av november, opplyser departementet.