Free cookie consent management tool by TermsFeed Policy Generator

Servicesenteret – hjertet i organisasjonen

Christine Victoria Waaler startet for ett år siden, mens Ida Høgevold begynte i fjor høst. Nå har begge kommet seg godt inn i jobben på Servicesenteret til Viken Skog.


Ida Høgevold, Servicesenteret

IDA I TELEFONEN: Ida Høgevold, her i prat med en skogeier. Foto: Bjørn H. Pettersen, Viken Skog

Av Bjørn H. Pettersen

– Det er klart det har vært mye å sette seg inn i, men jeg synes vi har fått god opplæring. I tillegg til å håndtere alt av kontrakter og avtaler jobber vi en del med å utvikle Viken Skogs systemer og rutiner for å kunne gjøre ting mer effektivt, sier Christine Victoria Waaler, som er skogfaglig rådgiver på Servicesenteret.

Hun er Servicesenterets «stemme» fra Sandnes i Rogaland, der hun vokste opp, men hun har røtter og odel på en gård som knytter henne til nærområdet. 38-åringen har master i naturforvaltning fra NMBU, og har dessuten agronomutdannelse. Nå bor hun på Roa på Hadeland.

Der bor også Ida Høgevold (34), som kom fra jobb i vannkraftbransjen og oljebransjen før hun i oktober 2022 startet som servicekonsulent.

– Nesten alt var nytt for meg i begynnelsen, men nå begynner det å komme seg. De aller fleste som tar kontakt har forståelse og tålmodighet, synes jeg. Målet vårt er gi dem som ringer inn svar der og da, uten at vi må sette dem over til noen andre, sier Ida.

RÅDGIVERNE PÅ SERVICESENTERET: Christine Victoria Waaler og Ida Høgevold har kommet godt inn i det faglige, og de bidrar også til å utvikle og forenkle oppgavene Servicesenteret tar hånd om.

Bistår internt og eksternt

I starten av året var det en artikkel om Christine og Ida i Ringerikes Blad.

− Vi er på en måte hjertet i organisasjonen, så vi bistår både internt og eksternt, som Christine formulerte det.

Da sa de også at man må tørre å gå nye veier, samtidig som man respekterer etablerte tradisjoner. De understrekte at nye rutiner må gi noe tilbake, i form av effektivitet eller inntjening.

FAKSIMILE: Fra artikkel i Ringerikes Blad 3. januar i år.

Typiske spørsmål de svarer på

I løpet av en vanlig arbeidsdag tar de imot mange telefoner, svarer på e-post og håndterer kontrakter.

Noen av de vanligste spørsmålene og svarene:

  • Når kommer tømmeroppgjøret? Etter innmåling. Pengene overføres til skogeierens konto måneden etter at innmålingen fant sted.
  • Hvor finner jeg regnskapsbilag?Mine Sider, som er ditt dokumentarkiv. Her kan du blant annet signere kontrakter og få oversikt over driftsregnskap, kvitteringer, avregninger osv. Du finner også maler for å melde tømmer henteklart og fylle ut miljøskjema (begge deler gjelder når skogeieren selv har ansvaret for skogsdriften).
  • Spørsmål om ved og tømmerpris: Mange tar kontakt med Servicesenteret, men det er din lokale skogbruksleder som har den beste oversikten over dette. Du finner kontaktinfo til skogbrukslederne på Viken Skogs nettsider. Gjelder det ved, vil de gjerne at du sender e-post. De svarer normalt innen 48 timer. Viken Skog har ellers gunstige tillegg til tømmerprisen for andelseiere, blant annet eierskiftetillegg for nye andelseiere og helårsdriftstillegg på hele 50 kroner per kubikkmeter.
  • DinSkog: Skogeierens digitale skogbruksplan, som du finner på dinskog.no. Tilgangen er gratis for andelseiere. Dette er et svært nyttig verktøy for å få oversikt over eiendommen og ressursene du har, inkludert kart med alle nødvendige kartlag.
  • De på Servicesenteret svarer også jevnlig på spørsmål om skogfond og fordelen med å være andelseier.
  • Servicesenteret kontakter du på post@viken.skog.no eller på tlf. 32 10 30 00.
  • Her finner du kontaktskjema dersom du ønsker å gjøre det slik.