Rimelig pukk og grus til skogsbilveier
Pukk og grus er en essensiell ingrediens når man skal bygge, oppgradere eller vedlikeholde skogsbilveier. Franzefoss Pukk og Viken Skog har nå inngått en avtale som er svært gunstig for andelseiere som trenger råstoff til ny eller eksisterende vei.
PUKK OG GRUS: Fra anlegget til Franzefoss Pukk på Steinskogen i Bærum. Foto: Bjørn H. Pettersen, Viken Skog
Av Bjørn H. Pettersen
Franzefoss Pukk er en av landets ledende leverandører av pukk og grus. Selskapet har åtte pukkverk i Viken Skogs område. Selskapet tar også imot steinmasser fra ulike utbyggingsprosjekter.
– Vi foredler steinmasser fra store infrastrukturprosjekter, noe som har økt tilgjengeligheten av pukk og grus ved våre anlegg. En av våre oppgaver er å analysere steinens kvaliteter og identifisere passende bruksområder, og vi fant at den er spesielt egnet for skogsbilveier. Denne situasjonen har gjort det mulig for oss å tilby Viken Skogs andelseiere meget attraktive priser på materialer til bygging, oppgradering eller vedlikehold av deres veier, forteller Erik Finboe Skogrand, salgsansvarlig i Franzefoss Pukk.
BEFARING: Anders Storrustemoen (til venstre), veiplanlegger i Viken Skog, var tidligere i år på befaring hos Franzafoss Pukks anlegg på Steinskogen i Bærum. Her er han sammen med Heidi Nordli Trå, Lars Erik Johannessen og Erik Finboe Skogrand i Franzefoss Pukk.
Svært gunstige priser
Prisene er per tonn og er avhengig av fraksjonstype og hvilket anlegg pukken blir levert fra. Fra tid til annen kjører anleggene i tillegg med kampanjetilbud som er enda lavere per tonn.
– Andelseierne i Viken Skog får tilgang til svært konkurransedyktige priser på pukk og grus, med jevnlige kampanjer som ytterligere forbedrer tilbudet. Hvis du er interessert i våre produkter og ønsker å dra nytte av samarbeidet, oppfordrer vi deg til å ta kontakt for mer informasjon. Vi kan også bistå med transportløsninger for å gjøre prosessen så enkel og kostnadseffektiv som mulig, fastslår Erik Finboe Skogrand.
KOM FREM TIL GOD AVTALE FOR ANDELSEIERNE: Fra venstre: Heidi Nordli Trå, salgssjef for Norge i Franzefoss Pukk, Anders Storrustemoen, veiplanlegger i Viken Skog, Lars Erik Johannessen, salgsleder for Østlandet i Franzefoss Pukk, og Erik Finboe Skogrand, salgsansvarlig for Viken Vest i Franzefoss Pukk.
Fraktkostnaden er viktig
Avstanden fra pukkverket til stedet der pukken eller grusen skal leveres, er ofte avgjørende for sluttkostnaden.
Anders Storrustemoen, veiplanlegger i Viken Skog, har regnet på det og kommet frem til at avstanden fra pukkverket til skogsbilveien ikke bør være mer enn mellom 30 og 50 kilometer. Dette avhenger også av tilgangen og prisen på grus og pukk lokalt.
– Fraktkostnaden for pukk og grus spiller naturlig nok en stor rolle i alle veiprosjekter. Er du innenfor en radius på noen mil fra en av de åtte anleggene til Franzefoss, er dette et godt tilbud. Er skogsbilveien din lenger unna, forsvinner dessverre lønnsomheten i tilbudet. Man kan eventuelt undersøke om noen kjører tom retur fra et område i nærheten av et av Franzefoss sine anlegg. De aller fleste transportører gir god pris på frakt hvis alternativet er kjøring med tomt lasteplan, understreker Storrustemoen.
VEIVEDLIKEHOLD: Mange skogsbilveier trenger oppgradering. Dette er fra et omfattende vedlikeholdsprosjekt i Asker.
Stort behov for vedlikehold
Det er store etterslep på vedlikehold av skogsbilveiene våre. Anders Storrustemoen håper tilbudet fra Franzefoss Pukk kan gjøre det enklere og få gjort noe med dette. Han peker på at til slitelag er det viktig med en riktig kornfordeling på grusen.
– En vei som har nok slitelag er mye enklere å vedlikeholde med veiskrape eller slodd. Med riktig skraping får man bedre kuv og tverrfall på veien, og dermed en vei som er mer motstandsdyktig mot store nedbørsmengder, vaskebrett og slaghull. Tilbudet på 0-16 mm er godt, og dette er en fin fraksjon for slitelag på de fleste veier, sier Storrustemoen.
Erik Finboe Skogrand ber skogeiere som lurer på om dette kan være aktuelt for dem om å ta kontakt. Franzefoss Pukk har dessuten god oversikt over transportører og muligheter for utnyttelse av returlast.