Publisert

Av Bjørn H. Pettersen

I september lyste Statnett ut anbud på fire vedlikeholdspakker for linjerydding: (1) Midt-Norge og Nord-Norge, (2) Sørlandet og Østlandet, (3) Vestlandet med deler av Agder og (4) Stor-Oslo. I tillegg gjorde Statnett det som kalles anrop på rammeavtaler, og her var det snakk om to servicepakker som skulle tildeles to forskjellige leverandører.

Dermed var det mulig for én leverandør å vinne inntil fem pakker. Norsk Skogrydding leverte tilbud på samtlige pakker.

Fikk 70 prosent av samlet forespørsel

− På tampen av 2022 tikket det inn en gledelig melding fra Statnett om at Norsk Skogrydding fikk fire av fem mulige kontrakter. Varigheten er på to år, med opsjonsmulighet på ytterligere to til seks år, forteller Reidar Strand, daglig leder i Norsk Skogrydding.

Norsk Skogrydding fikk vedlikeholdspakkene for Midt-Norge og Nord-Norge, Sørlandet og Østlandet og Vestlandet med deler av Agder. I tillegg fikk de én av to servicepakker. Et annet selskap fikk vedlikeholdspakken for Stor-Oslo samt den andre servicepakken.

– Vår andel for Statnett ble dermed nærmere 70 prosent av konkurransens samlede mulige verdi, så det er en omfattende avtale vi nå går. Nå gjenstår det å vise at riktig leverandør ar valgt, fastslår Reidar Strand.

GODT FORNØYD: Reidar Strand er glad for de nye oppgavene selskapet skal ta fatt på. Foto: Roar Ree Kirkevold, magasinet Skog

Mest sikringshogst vinterstid

Norsk Skogrydding har mellom 40 og 50 ansatte. I tillegg kommer underentreprenører og sesongarbeidskraft når det er høysesong for linjerydding, det vil si i tiden fra etter påske til midten av desember. Det aller meste av jobben er manuell rydding og hogst med motorsag og ryddesag.

− Nå om vinteren er det ganske lite aktivitet med bunnrydding, mens sikringshogst pågår for fullt. Så snart det blir mer enn 10–15 cm snø blir det umulig å levere god nok kvalitet på bunnrydding, dessuten blir det mer krevende å ta seg frem siden mange private veier ikke brøytes vinterstid, forteller Reidar Strand.

Alltid på jakt etter flinke folk

Etter påske blir det derimot full aktivitet igjen. I perioden frem til da har Norsk Skogrydding behov for å knytte til seg mer arbeidskraft.

− Vi er alltid på jakt etter flinke folk, både prosjektledere og mannskap som kan delta i selve ryddearbeidet, understreker Strand.

Selskapet har fra før oppdrag for andre, blant dem kraftselskapene Glitre, Lede, Elvia, Tensio og BKK. De rydder også langs veier for veimyndighetene, langs jernbanespor for Bane Nor og i verneområder på oppdrag fra Statsforvalteren.

Viken Skog og AT Skog eier 50 prosent hver av Norsk Skogrydding AS. Selskapet er basert på tidligere virksomheter i AT Skog og SB Skog, samt oppkjøp av Agder Linjerydding.