Nærmere tømmereksport på ammoniakkdrevne skip
Viken AT Market har en avtale med rederiet Viridis Bulk Carriers, som skal bygge ammoniakkdrevne skip. Nylig fikk rederiet offentlig støtte for sitt prosjekt. – Vi vil være med på en mer miljø- og klimavennlig frakttjeneste, sier Håkon Myhra i Viken AT Market, som har hatt et rekordår i 2021.
TØMMERTERMINAL: Om noen år kan tømmeret bli fraktet utenlands på ammoniakkdrevne skip. Illustrasjonsfoto: Bjørn H. Pettersen, Viken Skog
Av Bjørn H. Pettersen
Farsund-rederiet Viridis Bulk Carriers har et mål om å bygge opp en flåte med ammoniakkdrevne skip. Beslutningen om å bygge det første skipet kan bli tatt allerede i 2022.
Offentlig støtte er i så måte et viktig bidrag som sørger for at prosjektet tar et steg videre.
KAN DRIVES MED AMMONIAKK: Slik ser rederiet for seg at det første skipet kan se ut. Illustrasjon: Viridis Bulk Carriers
Ser på hele verdikjeden
Nylig ble det kjent at «FlexBulk – NH3 Power», Viridis’ prosjekt som blant annet inkluderer bygging av ammoniakkdrevne skip, får 13,75 millioner i utviklingsstøtte fra det offentlige. Pengene kommer fra finansieringstilbudet PILOT-E, som er et samarbeid mellom Norges Forskningsråd, Innovasjon Norge og Enova.
«FlexBulk – NH3 Power» er nært knyttet til søsterprosjektet «Ammonia fuel bunkering network» som tidligere i 2021 ble tildelt 89 millioner kroner gjennom Grønn plattform. Fem departementer står bak Grønn plattform-satsingen.
− Viken AT Market forvalter en viktig bærekraftig ressurs for det grønne skiftet. Denne ressursen er viktig både for vår generasjon og ikke minst fremtidige generasjoner. Vi har fokus på hele verdikjeden og mer bærekraftige logistikkløsninger er en viktig del av dette. FlexBulk-prosjektet hjelper oss på vei mot våre mål om å bidra til et grønt skifte også innenfor skipsfarten, sier Kjersti Denver, som er supply chain manager i Viken AT Market.
Tømmer, korn, stein og sand
Viken AT Market deltar i prosjektet «FlexBulk – NH3 Power». Om noen år kan tømmeret fra Viken Skogs andelseiere bli fraktet med ammoniakkdrevne skip fra havner på Østlandet, Sørlandet og Vestlandet til for eksempel Sverige, Tyskland og Baltikum.
− De første skipene som skal gå på ammoniakk, vil ha relativt kort rekkevidde. Det kan være fra en havn i Norge og over Nordsjøen eller innover i Østersjøen. Prosjektet ser ikke bare på energiløsninger for skip, men har mål om en karbonfri frakttjeneste som innebærer smarte logistikkløsninger og gode fraktruter. Viken AT Market er en av få deltakere i prosjektet som har en vare som skal til Baltikum. Andre veien skal det varer som korn, forteller Håkon H. Myhra, administrerende direktør i Viken AT Market.
Bulk er for øvrig betegnelsen på frakt av løsgods som tømmer, korn, stein og sand.
Ny rekord for Viken AT Market
Viken AT Market er deleid av skogeiersamvirkene Viken Skog og AT Skog. I 2021 sørget selskapet for at nærmere 1 million kubikkmeter med tømmer ble eksportert med skip langs hele kysten, fra Sarpsborg i øst til Mo i Rana i nord.
− Dette er rekord for Viken AT Market. I november hadde vi en annen rekord med antall skip og antall kubikkmeter med tømmer i én og samme måned. Til sammen ble det 26 båter med 116.000 kubikkmeter med tømmer, opplyser Kjersti Denver.
Viken AT Market sendte av gårde i overkant av 200 skip med tømmer i hele 2021. Det vil si mellom fire og fem båter i uka.
Mange viktige aktører er med
Selv om Viridis Bulk Carriers ikke har noen skip ennå, er målet stort. Rederiet ble opprettet av Navigare Logistics, Amon Maritime og Mosvolds Rederi i 2020. Sammen med Kongsberg Maritime har Viridis Bulk Carriers allerede utviklet et funksjonelt og fleksibelt konsept for utslippsfri bulkfrakt.
I tillegg til Viken AT Market er det 12 andre deltakere i prosjektet «FlexBulk – NH3 Power». Blant disse er Kongsberg Maritime, Elkem, Yara, Franzefoss Minerals, Vestkorn, Saltimport og BioMar.
André Risholm i Viridis Bulk Carriers og Amon Maritime sier at rederiets strategi er å lede det grønne skiftet i shipping gjennom kommersiell og teknisk innovasjon.
− Vi er sikre på at støtten fra norske myndigheter vil bli en viktig suksessfaktor for å plassere de første ammoniakkdrevne skipene på vannet, uttaler han.