Av Bjørn H. Pettersen og Egil Granum
SE VIDEO: Øystein Løvli i Mathiesen Eidsvold Værk (MEV) og Håkon Thiis-Evensen i RingAlm forteller om avtalen mellom MEV og Viken Skog.
Viken Skog inngikk i juli en avtale om å kjøpe alt av sagtømmer fra Mathiesen Eidsvold Værk, 350-årsjubilanten som er en av Norges største skogeiere. Skogeiendommen er fordelt på sju kommuner i Viken og Innlandet i områdene rundt Hurdalssjøen.
350 ÅR I ÅR: Mathiesen Eidsvold Værk har 350-årsjubileum i år.
Kort reisevei fra skog til sagbruk var viktig for avtalen, understreker Øystein Løvli, skogsjef i Mathiesen Eidsvold Værk (MEV).
SKOGSJEF: Øystein Løvli.
– Pris er selvfølgelig avgjørende i en slik forhandling, men ønsket om å redusere fotavtrykket vårt står også sentralt. Med denne avtalen korter vi reiseveien ned til et gjennomsnitt på rundt tre mil fra skogen til sagbruket, mot cirka ti mil i dag. Det gjør at vårt tømmer får en mer klimavennlig ferd fra skogen, sier Øystein Løvli.
Han har regnet ut at endringen i gjennomsnittlig transportavstand reduserer de årlige CO₂-utslippene knyttet til tømmertransport fra MEV sin eiendom med 300 tonn.
Sentralt på Østlandet
Sagbruket Løvli snakker om er RingAlm på Hauerseter, rett ved Gardermoen. Landets hovedflyplass ligger som kjent sentralt til på Østlandet der bortimot halvparten av Norges befolkning bor.
RingAlm produserer trelast som går til store deler av landet, ikke bare Østlandet. Trailersjåfør Jan Ivar Tjønn fra Kristiansand skulle eksempelvis ta med trelast til en byggevarekjede på Sørlandet en fredag i august. Samme dag tok Rune Bonkerud den langt kortere turen fra RingAlm til en annen byggevarekjede på Bjørkelangen.
FRA SKOG TIL TRELAST: På bildene ser vi lassbærerfører Kay Nygård i skogen til Mathiesen Eidsvold Værk, tømmerbilsjåfør Even Tømte, truckfører Bent Stian Slaatbraaten hos RingAlm Hauerseter og trailersjåfør Jan Ivar Tjønn.
Men tømmerreisen starter alltid i skogen. Der er Bjørn Olav Sørgården, Kay Nygård og Even Tømte blant dem som jobber på oppdrag for Mathiesen Eidsvold Værk. De arbeider nå i et skogsområde ved Rustad i Hurdal. Sørgården er hogstmaskinfører og Nygård er lassbærerfører, mens Tømte kjører tømmerbil mellom veltene og sagbruket. Fra 1. januar 2022 skal han kjøre fra MEVs skoger til Hauerseter.
HURDAL: Fra hogstfeltet ved Rustad i Hurdal, med oversikt mot Hurdalssjøen på det ene dronebildet. Hogstmaskinfører Bjørn Olav Sørgården og lassbærerfører Kay Nygård gjorde en flott jobb.
– Med så kort vei som det er herfra, klarer jeg fint å kjøre fem lass på én dag. Her ved hogstfeltet er det enkelt å laste på, og det går også fort å losse av på sagbruket, forteller Tømte.
Skal oppgradere sagbruket
Viken Skog har 51 prosent eierandel i RingAlm. Sagbruket – som ble kjøpt sammen med Borregaard og Almenningssaga vinteren 2020 – lå opprinnelig på et område av Gardermoen der det i dag er rullebane. Ny tomt ble på Hauerseter. I nærheten av sagbruket planlegger Bane Nor nå å bygge ut Hauerseter stasjon til en stor container- og tømmerterminal. Det vil bidra til at mer tømmer og trelast kan fraktes videre med tog, også det et tiltak som vil være positivt for klimaet og miljøet.
Håkon Thiis-Evensen er salgs- og markedssjef i RingAlm. Han sier det er flere ting som sammen kan bidra til å redusere utslippene, blant annet bruk av togtransport. Og han poengterer at flere elektriske lastebiler har kommet på markedet i det siste.
SALGS- OG MARKEDSSJEF: Håkon Thiis-Evensen.
– Her hos oss jobber vi med å fornye deler av produksjonen, både med tanke på miljø og effektivitet. At tømmeret er kortreist, og at mange av kundene våre holder til i kort avstand fra sagbruket, er også noe vi er opptatt av. Samtidig skal vi naturligvis ta vare på alle kundene våre, uansett hvor de er, sier Thiis-Evensen.
Avtalen med Mathiesen Eidsvold Værk innebærer at de skal ta imot i overkant av 40.000 kubikkmeter med tømmer per år. Det blir til produkter det er stor etterspørsel etter i dag. Den mye omtalte prisøkningen på trelast kommer både skogeierne og sagbrukene til gode, understreker han.
– For vår del betyr det at vi kan oppgradere justerverket og utvide tørkekapasiteten med en ny kammertørker, forteller Håkon Thiis-Evensen.
UNDER OPPFØRING: Kammertørker på vei opp hos RingAlm på Hauerseter. Dette bildet er fra august.