Av Bjørn H. Pettersen
Kjersti Denver har jobbet i Viken AT Market siden 2018. Nå overtar hun stillingen etter Stig Hellerud, som i april begynner i ny jobb som daglig leder for Stora Ensos norske avdeling. Volummessig er Stora Enso den nest største kunden Viken Skog har.
– Da Stig fikk denne jobben, var det naturlig for meg å spørre om Kjersti ville ta over stillingen som supply chain manager. Hun kjenner fraktløsningene, fraktavtalene, kundene og prosessene. Hun kjenner rett og slett hele butikken vår. Jeg er veldig glad for at hun valgte å si ja til denne utfordringen, sier Håkon Myhra, administrerende direktør i Viken AT Market.
TRE ANSATTE: Håkon Myhra (til venstre) er administrerende direktør i Viken AT Market, mens Kjersti Denver overtar Stig Helleruds stilling som supply chain manager.
Fra den norske skogen og ut i verden
Viken AT Market er eid av Viken Skog og AT Skog, 50 prosent hver. De to etablerte selskapet i 2015. Året etter ble det operativt som de to skogsamvirkenes handelsselskap for tømmereksport.
Det aller meste av tømmeret går til sju havneterminaler på Østlandet og Sørlandet, blant annet i Sarpsborg, Moss, Larvik, Arendal og Mandal. I tillegg har Viken AT Market avtale om tømmertransport fra cirka 25 mindre havner på Vestlandet.
Fra disse havnene går det mellom 150 og 200 skip med tømmer i året. En viktig del av Kjersti Denvers jobb er å få alt til å klaffe.
– Jeg har ansvar for terminalene og båtplanleggingen, og har kontakt med rederiene og operatørene som laster skipene med tømmer. Det er mye planlegging i mange måneder i forkant sånn at alt er på plass når skipene ankommer. Det skal være nok tømmer på terminalen og operatørene må være klare. Vær og vind er også en utfordring som gjør at skip blir forsinket til kai. Heldigvis har vi et godt forhold til våre samarbeidspartnere, og alle gjør det de kan for at det skal bli best mulig, forteller Kjersti Denver.
33-åringen fra Voss har forresten et etternavn som stammer fra Storbritannia, ikke byen i Colorado i USA. Faren hennes er britisk.
Bærekraftig transport
Det meste av tømmeret Viken AT Market eksporterer, går til kunder i Sverige, Tyskland og Baltikum. I tillegg forsyner selskapet noe av den energiflisen København trenger for å gi byen miljø- og klimavennlig varme.
Skipene tar mellom 3500 og 6000 kubikkmeter med tømmer. Kjersti Denver legger ikke skjul på at jobben har gjort at hun synes skip fylt opp med tømmer er et vakkert skue.
– Jeg blir jo stolt når jeg ser at norsk, bærekraftig tømmer er på vei ut i verden. Det er riktignok ikke noen hemmelighet at skipsfarten kan bli grønnere. Det er både vi og rederiene opptatte av, og vi ser på hvordan vi kan få til så klimavennlige transportløsninger som mulig. Gjennom Grønt Skipsfartsprogram gjøres det nå en jobb med å kartlegge seilingene Viken AT Market rekvirerer. Vi vil jo også at det skal være så bærekraftig som mulig, sier hun.
Hydrogendrevne skip kommer
Grønt Skipsfartsprogram er et partnerskapsprogram mellom private og offentlige aktører, startet på initiativ fra DNV GL. Programmet skal være et effektivt virkemiddel for å iverksette regjeringens maritime strategier og planer, og visjonen er å etablere verdens mest effektive og miljøvennlige skipsfart.
– Det jobbes også med nye hydrogendrevne skip. Vi er spente på utviklingen, og har håp om at utslippsfrie skip kan frakte tømmer om noen år, sier Kjersti Denver.
I tillegg til Denver og administrerende direktør Håkon Myhra får Viken AT Market Thomas Fillinger Hovde med på laget fra 1. mai. Hovde, som kommer fra jobb i BAMA Gruppen, får stillingstittelen salgsleder, eller key account manager som det heter i den internasjonale eksportbransjen. Kjersti Denvers engelskklingende tittel, supply chain manager, kan oversettes til logistikksjef på norsk.