Publisert

Norske Skog Saugbrugs, Nortømmer og Viken Skog har sammen etablert selskapet Tømmerterminal Hauerseter AS, som er en privateid sidesporterminal for lasting av tømmer på jernbane. Terminalen kostet om lag 6 millioner kroner, betalt av de tre aktørene med støtte på 670.000 kroner fra Bane NOR.

Denne terminalen ble åpnet i januar 2022, men eierne har hele tiden ønsket en større og permanent terminal finansiert av offentlige midler, blant annet fordi en slik terminalen vil redusere veibelastningen og CO2-utslipp fra tømmertransport. Nå ser det ut til at en slik permanent terminal blir en realitet, opplyser Skogeierforbundets transportrådgiver Dag Skjølaas på skog.no.

I Nasjonal transportplan (2018–2029) ble det foreslått flere tiltak for å gjøre tømmertransport på jernbane mer effektiv. Blant annet skulle nye tømmerterminaler redusere tømmerbiltransporten, og tiltak som krysningsspor og elektrifisering skulle gjøre togtransporten raskere.

Ifølge Dag Skjølaas har mange av disse prosjektene blitt stoppet på grunn av høye kostnader, og det var nær ved å skje med Hauerseter-terminalen også. I 2021 ble kostnadene for terminalen anslått til over 1 milliard kroner, noe som fikk Bane NOR til å anbefale at planleggingen ble stoppet.

Skogeierforbundet og Treforedlingsindustriens bransjeforening tok derfor initiativ til en ny dialog med Bane NOR for å finne en rimeligere løsning. Våren 2022 presenterte Multiconsult fire alternative forslag til en ny terminal, alle med en kostnad på under 200 millioner kroner. Ett av disse forslagene ligger nå til grunn for arbeidet med en ny reguleringsplan.

Hauerseter-terminalen er viktig fordi den ligger sentralt til, og den vil redusere tømmerbiltransporten betydelig. Den vil også være spesielt viktig for Norske Skog Saugbrugs i Halden og Borregaard i Sarpsborg. Skjølaas anslår at årlig volum fra en permanent terminal på Hauerseter vil tilsvare rundt 7000 lass med tømmer som ellers ville gått på bil gjennom Oslo.