Til sammen 30 studenter fikk plass på utdanningen, som både er etterlengtet og populær. HR-sjef Inge Myrlund i Viken Skog er blant dem som har jobbet for å få på plass dette studietilbudet.
– Dette har vi jobbet med siden i 2022, og nå er utdanningen endelig oppe og går. Det er virkelig gledelig at vi fikk det til. Dette mener jeg er et kjempebra tilbud. At vi nå har seks ansatte som tar utdanningen, vil bidra til å øke fagkompetansen blant våre operative ansatte og øke rekrutteringen til skogbruket, sier Inge Myrlund.
Bachelor- og masterutdanning i skogfag dekker bare 25–30 prosent av behovet for den skogfaglige kompetansen som er etterspurt i privat og offentlig sektor. Det er en av årsakene til at Viken Skog og andre har vært opptatt av å få på plass en utdanning som skogtekniker, opplyser Myrlund.
GLAD FOR AT UTDANNINGEN ER I GANG: Skogsjef Lars Kristen Haug (til venstre) og HR-sjef Inge Myrlund deltok da skogteknikerstudentene, lærere, næringen og tilretteleggere møttes i forbindelse med studentenes første samling.
Praktisk tilnærming
Utdanningen går over to år og gir 60 studiepoeng, som er det en fulltidsstudent vanligvis tar i løpet av ett år. Utdanningen er toårig slik at studentene skal kunne ha full jobb ved siden av studiene, forklarer Marit Ruud Skolseg, prosjektleder for utdanningen og fagansvarlig for landbruk ved Fagskolen Innlandet.
– Utdanningen har dessuten en veldig praktisk tilnærming til skogfaget. Skogkurs og Lena-Valle videregående skole bidrar faglig inn i undervisningen. I likhet med Fagskolen Innlandet har begge disse institusjonene lang erfaring med å knytte teori opp mot det praktiske som skogbruksledere og andre operativt ansatte kommer borti i sin arbeidshverdag, sier Marit Ruud Skolseg.
LÆRERE: Annette Kjølseth Sand (til venstre) er teamleder for skogteknikerutdanningen, mens Marit Ruud Skolseg har vært prosjektleder for utdanningen.
Utdanningen består av fem moduler:
- Grunnleggende skogbrukskunnskap.
- Det digitale skogbruket.
- Operasjonelt skogbruk.
- Operativ ledelse, kommunikasjon og økonomiforståelse.
- Hovedprosjekt, det vil si en oppgave der hver enkelt student tar opp en aktuell problemstilling.
Skogkurs og næringen selv har hatt en betydelig innvirkning på det faglige innholdet studentene skal gå gjennom.
Viktig tilbud for næringen
Seks fra Viken Skog søkte om studieplass som skogtekniker. Samtlige fikk plass.
- Bjørn Kristian Fjærestrand-Børke, skogbruksleder i Nes
- Julie Baalerud Sand, skogbruksleder i Sigdal-Eggedal
- Knut Erik Knutsen Brager, skogkulturansvarlig i Valdres, Land og Torpa
- Mari Gladhaug, skogbruksleder i Gjøvik, Toten, Etnedal og Søndre Land
- Vegard Tønsberg, skogbruksleder i Lillestrøm og Aurskog-Høland
- Viil Flaata, skogbruksleder i Numedal
FRA VIKEN SKOG: De seks ansatte i Viken Skog som tar skogteknikerutdanningen, her sammen med skogsjef Lars Kristen Haug og HR-sjef Inge Myrlund. Fra venstre: Julie, Lars, Viil, Bjørn Kristian, Mari, Inge, Knut Erik og Vegard.
Alle er glade for muligheten de har fått. Første fellessamling fant sted på Gjøvik 19.–21. mars.
– For meg er det en kjempefin mulighet til å lære mer etter to år som lærling i Viken Skog. Opplegget virker veldig bra, og jeg synes det er viktig at det tilbys et slikt studietilbud som er skreddersydd for den jobben jeg gjør i det daglige, sier Viil Flaata.
Julie Baalerud Sand, som jobbet i skogsmaskin før hun ble skogbruksleder, er enig.
– Man blir aldri ferdig utlært. Det faglige påfyllet vi får her gjennom to år, vil være gull verdt for min arbeidshverdag, sier hun.
TOMMEL OPP: Viil Flaata, Julie Baalerud Sand, Bjørn Kristian Fjærestrand-Børke og de andre av Viken Skogs skogteknikerstudenter gleder seg til å gjennomføre det toårige studiet.
– Veldig bra for rekrutteringen
Lars Kristen Haug, skogsjef i Viken Skog, var blant de aller siste som ble utdannet som skogtekniker før dette tilbudet forsvant da skogskolen i Brandbu ble nedlagt på tampen av 1980-tallet.
– At det nå blåses liv i denne utdanningen igjen, er særdeles viktig for vår næring. Vi trenger gode og kompetente skogbruksledere og skogbruksplanleggere som har mye praktisk erfaring. Dette er veldig bra for rekrutteringen for tømmerkjøpernes del, og jeg kan garantere at alle dere som tar denne utdanningen blir ettertraktet i yrker der planlegging av hogst er alfa omega. Dere som tar denne utdanningen får mer faglig tyngde og større trygghet i den jobben dere skal gjøre. Og Viken Skog som tømmerkjøper får operative medarbeidere som er godt egnet for de mange oppgavene som skal utføres i det daglige, sa Lars Kristen Haug på et arrangement der studenter, lærere og representanter for tømmerkjøperne og de faglige bidragsyterne deltok.
Gullutdanning for lærlinger
Mari Gladhaug og Viil Flaata gikk begge lærlingeløp i regi av Viken Skog, de første i samvirkets historie. Nå er Sofia Ellingsen Aas lærling nummer tre.
– Vi ønsker oss flere lærlinger, og ser for oss å ta inn tre lærlinger i løpet av 2025. At de først er lærlinger hos oss, så går over i fast jobb og deretter tar skogteknikerutdanningen her ved Fagskolen Innlandet, tenker jeg er en veldig fin mulighet for dem som ønsker en praktisk utdanning innen skogbruk. Jeg vil kalle det en gullutdanning, smiler HR-sjef Inge Myrlund.
Studiene skal gjennomføres av den enkelte ved siden av fulltidsjobb.
– Det kommer til å kreve et godt stykke arbeid, tid og prioritering. Både kvelder og helger vil nok måtte brukes til tider. Til gjengjeld får de en fantastisk utdannelse, poengterer Myrlund.
Utdanningen består for øvrig av tre tredagerssamlinger i semesteret, det vil si seks per år. I tillegg har de nettbasert undervisning, såkalt lærerstyrt aktivitet, én dag i uka på ettermiddag og kveld.
Andre som vil ta utdanning som skogtekniker må vente til 2027. Denne runden er et pilotprosjekt, men Fagskolen Innlandet får etter alt å dømme midler til å fortsette med å tilby utdanningen om to år.
***
- Tømmerkjøpere og skogbrukets organisasjoner har bidratt med innholdet i studieplanen. Skogkurs har dessuten hatt en viktig rolle når det gjelder innhold i studieplanen og fremdrift i utviklingsarbeidet sammen næringsaktørene og Fagskolen Innlandet.
- Fra skogbruket har disse bidratt: Viken Skog, AT Skog, Allskog, Glommen Mjøsen Skog, Norskog, Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), Lena-Valle videregående skole, Høgskolen i Innlandet ved Evenstad, Velg Skog og Statsforvalteren i Innlandet.