Av Bjørn H. Pettersen
Byggma ASA omsetter for rundt 3 milliarder kroner i året, og hovedsakelig er det snakk om byggevarer i tre. Selskapet eier blant annet dør- og vindusprodusenten Uldal, bjelkeprodusenten Masonite Beams og bygningsplateprodusentene Huntonit, Forestia og Smartpanel. Fabrikkene til de nevnte selskapene ligger i henholdsvis Birkeland, Nordmaling, Vennesla, Braskereidfoss og Fredrikstad.
− Jeg må jo si at jeg er stolt over at vi er en stor arbeidsgiver. Her i Norge er det til sammen 750 mennesker som jobber i konsernet. I tillegg er det rundt 70 ansatte ved fabrikken i Nordmaling ved Umeå i Nord-Sverige. Jeg er opptatt av at folk skal ha en trygg og god jobb å gå til gjennom produksjon og salg av trebaserte og klimavennlige produkter det er et stort behov for, sier Byggmas konsernsjef Geir Drangsland.
15. februar skal han delta på Tømmer & Marked. Der vil han blant annet fortelle litt om det Byggma satser på nå. Konferansen går av stabelen torsdag 15. februar 2023 på Sundvolden hotel.
Opptatt av tømmer og skogindustri? Meld deg på!
Oppkjøp i Norske Skog
Siden august i fjor har Byggma-sjefen gjort store investeringer i Norske Skog. Det er altså snakk om trebaserte produkter der også, men det er ikke byggevarer, som har vært hovedfokus siden starten.
− Byggma er nå desidert største eier, men jeg har ennå ingen formelle verv i selskapet. Jeg kan imidlertid si at vi skal forvalte eierskapet i den store papirprodusenten på en god måte. Norske Skog gjør det godt, og har nylig investert mye i den grønne og lønnsomme emballasjeproduksjonen. Det er med på å avlaste risikoen i selskapet i og med at det ikke blir så avhengig av etterspørselen etter papir, men også kan ta del i det voksende markedet for emballasje av trefiber, sier Drangsland.
Gjennom Byggma ASA og søsterselskapet Drangsland Kapital AS har han i løpet av noen måneder investert mye i Norske Skog. De to selskapene har til sammen 22 prosent av aksjene, noe som med dagens aksjekurs utgjør en verdi på nesten 1,4 milliarder kroner. Og Drangsland ønsker å øke eierandelen ytterligere.
Han opplyser at det var salget av plateprodusenten Fibo (tidligere Fibo-Trespo) i Lyngdal som gjorde det mulig å investere så mye i Norske Skog. Drangsland, som selv kommer fra Lyngdal, kjøpte selskapet for 22 millioner i 1999, for penger han hadde tjent på Elkjøp-aksjer.
I 2015, 16 år senere, solgte han Fibo for 440 millioner kroner.
Smart investering i 1999
For Geir Drangsland var det heldig og lønnsomt at Norske Skogindustrier, forgjengeren til Norske Skog, i sin tid valgte å selge alt som ikke hadde med papirproduksjon å gjøre. Nå har det altså gjort til at Drangsland gjennom Byggma er hovedaksjonær i selskapet som i sin tid solgte Fibo til ham – og senere også Forestia.
PROFF PÅ PLATER OG PANEL: Gjennom Byggma-konsernet eier Geir Drangsland blant annet Huntonit, Forestia og Smartpanel, som er tre av Norges største produsenter av trebaserte plater. Foto: Byggma
− Da nyheten om at Norske Skogindustrier ville bli størst i verden på avispapir, og selge alt det andre de eide, tok jeg kontakt for å kjøpe Fibo og Forestia. Etter to år med forhandlinger fikk jeg kjøpt Fibo, og så gikk det ytterligere fire år før vi fikk kjøpe Forestia, forteller Drangsland, som er utdannet siviløkonom.
Med Byggma som eier fikk Fibo ny fabrikk i Lyngdal, og omsetningen ble femdoblet på 16 år. Etter salget har han konsentrert seg om de åtte selskapene i Byggma-paraplyen. Det er snakk om de fem nevnte fabrikkene, pluss Byggform som er leverandør av plater av blant annet OSB og kryssfiner. De to siste selskapene er Aneta Lighting i Norge og Sverige, som produserer belysning i Kristiansand og Växjö i Småland.
Eksporten er betydelig
Geir Drangsland sier det var en bevisst strategi å bli en ledende produsent av trebaserte plateprodukter. Den fornybare råvaren er en essensiell ingrediens i byggevarene.
− Jeg liker veldig godt lukten av tre, og også de mange mulighetene man har med tre som materiale. Men det er først og fremst skapertrangen og ønsket om å etablere lønnsomme arbeidsplasser som motiverer meg, forteller han.
I Norge har Byggma avtale med samtlige byggevarekjeder, men all avsetningen stammer ikke fra salg her til lands.
− Norge er vårt viktigste marked, men mange av produktene våre er også å finne i andre land. 40 prosent av omsetningen kommer fra eksport. Sverige er størst, og Byggma har også betydelige inntekter fra Nederland, Storbritannia og Danmark. Det er risikoavlastende å ha en såpass stor kundegruppe utenfor Norge, sier Drangsland, som etter all sannsynlighet blir Norske Skogs styreleder på generalforsamlingen til våren.