Publisert

Gjennom et godt samarbeid med de innovative rederiene Skarv Shipping og Arriva Shipping sikrer Viken AT Market seg tømmertransport på et helt nytt skip som skal drives med elektrisitet og ammoniakk. Skipet skal bygges på et kinesisk verft, og er forventet levert om litt over to år.

– Vi er stolte over at vi nå sikrer oss skipstransport basert på nullutslippsteknologi. Med dette hybridskipet kan vi tilby kundene våre en mer bærekraftig logistikk. Det er ekstraordinært i vår bransje å inngå en så langsiktig intensjonsavtale om frakt som vi gjør her. Vi har likevel en trygghet i dette fordi vi allerede har god erfaring med Arriva Shipping, som er en fleksibel og solid transportør, sier Kjersti Denver, administrerende direktør i Viken AT Market.

SAMARBEIDER: Bjørn Ødegård (til venstre) i Arriva Shipping, Jan-Petter Slethaug i Peak CSL Group, Jan Øivind Svardal i Skarv Shipping, Kjersti Denver i Viken AT Market og Hans Erik Røra i AT Skog gleder seg til å kunne frakte norsk tømmer på skip med nullutslippsteknologi.

Grønn utvikling i skipsfrakt

Viken AT Market er deleid av Viken Skog og AT Skog. Eksportselskapet ble etablert i 2015, og har siden da hatt et økende tømmervolum til land som Sverige, Tyskland og Latvia. I fjor solgte Viken AT Market 1,1 millioner kubikkmeter med norsk tømmer til utenlandske kunder.

Det meste av transporten fraktes med konvensjonelle skip som går på dieselolje. Fordi det fraktes så store mengder med tømmer samtidig på et stort skip, er det bare togtransport som er mer klimavennlig. Likevel har også skipsfarten et ønske om å redusere sine CO2-utslipp.

– Fraktavtalen er et ledd i en tydelig retning Viken AT Market og våre to eiere ønsker for å få på plass en mer klimavennlig skipstransport. Vi tror at fremtidige økninger i avgifter knyttet til CO2-utslipp vil gjøre ammoniakkskip lønnsomt. Den langsiktige avtalen vi har inngått med Skarv Shipping og Arriva Shipping er et ledd i arbeidet med å redusere utslipp i tømmertransporten. Vi gleder oss til dette skipet er på plass, og håper og tror at dette bare er starten, fastslår Kjersti Denver.

Ammoniakk fra dag én

Konseptet er utviklet av bergensbaserte Skarv Shipping og med støtte fra Grieg Shipbrokers når det gjelder realiseringen av grønn teknologi og verftskontraheringen. Arriva Shipping tar skipet på langtidsleie og håndterer den kommersielle skipsdriften for Viken AT Market.

– Nærskipsflåten i Norge må bli mer klimavennlig raskt, og vi gleder oss til å kunne tilby transport med nært nullutslipp til Viken AT Market. De skal også ha ros for sin vilje til å tenke langt frem og satse på løsninger som vi nå kan tilby, sier kommersiell direktør Bjørn Ødegård i Arriva Shipping.

Skipet er designet for å seile best mulig ved lave hastigheter. Slik kan man ivareta en økonomisk forsvarlig drift til tross for at ammoniakk har et høyere kostnadsnivå en tradisjonelle drivstoff. En ammoniakktank på 160 kubikkmeter vil gi nok drivstoff til en 14 dagers rundtur fra Norge til kontinentet. Marin gassolje brukes kun som oppstartsdrivstoff (pilot fuel).

– Dette er vårt første skip som fra dag én kan seile på ammoniakk, og kan slik sett seile med minimale utslipp av drivhusgasser. Samtidig er motoren knyttet til et elektrisk fremdriftssystem med batteri og landstrømtilgang, sier daglig leder i Skarv Shipping, Jan Øivind Svardal.

Nyskapende sikkerhetssystem

– Design og drift av skipet tar hensyn til risikoen knyttet til bruk av ammoniakk som drivstoff. Fokus på sikkerhet vil være svært stor. Skipet får svært avanserte sikkerhetssystemer insallert, i tillegg til operative sikkerhetsprosedyrer og trening av mannskap, sier Svardal.

Skipet er på mange måter en oppdatert versjon av søsterskipene Skarv Shipping har bestilt for kommersiell drift for Peak CSL Group, men er også spesialutstyrt for tømmertransport.

Kontrakten forhandles gjennom Norbroker Shipping & Trading, en langvarig skipsmegler og samarbeidspartner for Viken AT Market.

Kinesiske Huanghai Shipbuilding skal bygge skipet, som er forventet levert i andre kvartal i 2027.

AMMONIAKKDREVET: Illustrasjon av skipet lastet med tømmer. Kranen bak styrhuset gjør at skipet kan laste og losse tømmeret for egen maskin.

FAKTA OM SKIPET:

  • Beskrivelse: Skarv 7.8k DWT Ammonia-fitted General Cargo Self-Unloader​
  • Største lengde (LOA): 108,2 meter
  • Bredde (Beam): 18,1 meter
  • Dimensjonert dypgang (Design draught): 6,5 meter
  • Dødvekttonn (DWT): 7.800
  • Lastkapasitet (Hold cubic): 10.200 kubikkmeter
  • Lukeareal (Hatch area, gross): 1.500 m2

FAKTA OM VIKEN AT MARKET:

  • Viken AT Market AS ble etablert av Viken Skog og AT Skog i 2015 som et handelsselskap for eksport av tømmer.
  • Viken Skog og AT Skog er to av de ledende skogeiersamvirkene i Norge, og står for omtrent 40 prosent av landets årlige tømmeromsetning.
  • Viken AT Market er en sterk og pålitelig handelspartner for kvalitetstømmer fra Norge til kunder i Skandinavia og Nord-Europa.